Miroslav Uďan: Chci žít tak, abych nemusel litovat žádného ze svých rozhodnutí.

Udan 1,,Mám doma vedle pracovního stolu vytisknutou svou oblíbenou báseň od Rudyarda Kiplinga – Když. Čas od času se na ni podívám a připomenu si ji. Mým osobním cílem, i když to bude znít jako otřepané klišé, je žít takový život, abych nemusel litovat žádného ze svých rozhodnutí, ať už dobrého nebo špatného, protože vím, že jsem udělal maximum pro to, abych se sám cítil být opravdovým mužem.“

Zlomovým rokem v životě pragmatického muže se stal ten s číslicí 2009. Miroslav Uďan se rozhodl rozjet progresivní službu, která nese název Shoptet.

Rozhodnutí o vlastním podnikání předcházelo osm let v nadnárodní korporaci, kde si Miroslav ujasnil, jak to v jeho firmě rozhodně chodit nebude. Mladý podnikatel není zastáncem dlouhých meetingů, reportů a smysl postrádajících porad. V dnešní době počítačů dává přednost rychlé a všeříkající korespondenci ve formě pracovních e-mailů.

Za dosažení jeho vysněného cíle – už nikdy neposílat životopis – však nestojí studium vysoké školy zaměřené na marketing, jak by se dalo předpokládat. Miroslav ukončil střední hotelovou školu a odešel na vojnu. Po návratu měl v hlavě jasný plán a snažil se ho ze všech sil uskutečnit. A jak tvrdí známé a všemi omílané pořekadlo: ,,Pečení holubi ti sami do huby nepřiletí,“ ani v tomto případě prosperující služba Shoptet nespadla Miroslavovi jen tak do klína, jako dar z nebes. Za tím vším, čím dnes Shoptet je, stojí nemalé úsilí. Po sepsání prvotního byznys plánu (obraty plánované do dvou let se staly skutečností po prvních třech měsících ☺), jenž měl rozsah zhruba na čtvrt listu A4, přišla tvrdá práce a spousta investovaných peněz do něčeho, o čem vlastně nikdo nevěděl, jestli bude fungovat. Pocity spojené se začátky podnikání Miroslav připodobňuje k ,,věštění z křišťálové koule“. První rok uplynul a projekt se stal trefou do černého, jelikož se mu podařilo zalepit dírku na trhu.

Miroslav Uďan si zakládá na dobrém vztahu se svými spolupracovníky. Jak sám tvrdí, má velice dobrý čich na flákače, takže slabé články jsou z řetězce rychle odstraněny. Ke svým zaměstnancům přistupuje jako ke kolegům, jeho prioritou je, aby lidé chodili do práce rádi a aby se společně podíleli na vytváření inovativních postupů v jejich společné věci. Je všeobecně známé, že pokud svou práci děláte rádi a děláte ji s chutí, jste z 90 % lepší než ti, kteří si svůj pracovní den odtrpí někde v kanceláři a pak si u piva stežují, že je život nefér. Pokud člověk od života něco chce, musí tomu také něco obětovat.

A jaká je absolutní priorita mladého podnikatele s klienty?

Absolutní prioritu má pro nás na jedné straně kvalita našeho programu, to, aby byl jednoduchý, srozumitelný a přitom umožňoval vše, co naši klienti opravdu potřebují, a na druhé straně je to rychlost a kvalita zákaznické péče.

Nejsou to pro nás jen prázdné fráze – vše co děláme, ať už jde o kteréhokoliv z našich kolegů, děláme pro to, abychom tyto dva faktory každý den o chlup zlepšili. Například v době, kdy u konkurence trvá vyřízení požadavků klientů běžně i několik týdnů, máme my 80 % požadavků vyřešených do 24 hodin, do 48 hodin pak asi 95 %.

Jako celek zřejmě fungujeme a naši klienti to vidí a doporučují nás, za což jsme moc vděční a snažíme se jím to neustále vracet způsoby, jaké jsou nám dostupné. ☺